Przesuwaj paradygmaty

Stephen R. Covey, autor ” Siedmiu nawyków skutecznego działania” opisał następującą sytuację dziejącą się w przedziale pociągu dalekobieżnego. Dwójka dzieci szaleje na wszelkie znane dzieciom sposoby przyprawiając pozostałych podróżnych o niekontrolowane skoki ciśnienia a ich ojciec jakby nieobecny w ogóle nie reaguje na coraz bardziej napiętą sytuację. Kiedy któryś z podróżnych w końcu zwraca mu uwagę, ojciec wyjaśnia, ze właśnie wraca ze szpitala w którym zmarła jego żona i matka dzieci i przeprasza za to jest nieobecny myślami i za to ze jego dzieci odreagowując  tę sytuację, próbują sobie poradzić ze swoją traumą w taki trudny dla innych sposób. Wystarczy tych parę słów żeby totalnie zmienić podejście podróżnych do tego co się dzieje.

To doskonała ilustracja dla zrozumienia  pojęcia ‘zmiany paradygmatu’ czy przesunięcia paradygmatu.

Zmiana spojrzenia, zmiana wzorca, zaprzeczenie temu co powszechnie przyjęte i obowiązujące.

 

Paradygmat – stały pryzmat percepcji rzeczywistości.

Zbiór teorii i zasad, któremu powszechnie hołduje większość.

Wikipedia

Przesunięcie (shift) może zmienić osobę, życie, świat … albo po prostu zmienić sposób w jaki poruszasz się przez nie

Tak narodziła się kampania SHIFT

(A shift can change a person, a life, the world…or it can simply change the way you move through it. The global SHIFT_ campaign was born.)

Nissan o kampanii „SHIFT_”

 

 

Przesunięcie paradygmatu jest często fantastycznym doświadczeniem, otwierającym na zupełnie nowe perspektywy patrzenia, działania, życia. Przesunięcie paradygmatu jest jednym z najwartościowszych zdarzeń obok zrozumienia i akceptacji paradoksów, które może się nam przytrafić.

Czasem pojawia się w skali takiej jak w tym coveyowskim przedziale w pociągu, czasem w fundamentalnym sensie życiowym, zawodowym. Zmiana paradygmatu jest początkiem zmiany jako takiej.

Jak zmieniłoby nasze podejście przyjęcie następujących faktów z jednej wybranej dziedziny – np. tematyki pracy:

Najbardziej efektywni z nas pracują de facto 4 h dziennie – reszta to rożne czynności poboczne, wypełniacze czasu.

Człowiek pierwotny poświęcał na prace średnio dwa dni tygodniowo – reszta to był odpoczynek, zabawa, pielęgnowanie więzi rodzinnych.

Stosując odpowiednie metody możesz osiągać lepsze rezultaty pracując mniej – mniejsza ilość pracy jest wręcz warunkiem osiągnięcia lepszych rezultatów.

Mądry człek powiada: Kto stale pracuje nie ma czasu zarabiać pieniędzy.

Mniejsza o szukanie uzasadnień do powyższych tez, powoływanie się na badania i eksperymenty – chodzi tu o przećwiczenie pewnego  „fikołka umysłowego” do którego musimy znaleźć odwagę.

Oczywiście, wymaga to zgłębienia, akceptacji, przeprowadzenia praktycznych doświadczeń, podjęcia ryzyka ale czy pójście taką ścieżką nie jest intrygujące – zarówno intelektualnie jak i praktycznie. Oczywiście często jest to wyjście ze strefy komfortu, robienie rzeczy dziwnych i może niezrozumiałych dla innych.

Jest takie popularne ostatnio pojęcie „life hacking” czyli sposoby na zwiększanie własnej wydajności, sprawności życiowej rozciągające się od  „otwierania wina bez korkociągu” po zgłębianie i stosowanie „5 strategii finansowych laureatów nagrody Nobla”. To szukanie zmian paradygmatów.

Trudno wszystko stale zmieniać, jednak warto w sobie pielęgnować „lifehackingową” postawę poszukiwacza przesunięć paradygmatów i robić to stale, ciągle być głodnym nowych perspektyw, idei, sposobów. Czytać, szukać, pytać, rozmawiać, próbować

Nissan pogrążony w kryzysowo niskiej sprzedaży bylejakich samochodów wystartował w 2002 roku z kampanią „SHIFT_” ( w wolnym tłumaczeniu: „PRZESUŃ_” –  w rozumieniu przesunięcia paradygmatu) opracowaną przez agencje reklamową TBWA. Kontynuował ją przez 8 lat. Koncepcja „przesunięcia”, zmiany spojrzenia miały według podejścia jej autorów  działać na zewnątrz i do wewnątrz firmy i przenikać wszelkie jej przesięwzięcia. Do słowa SHIFT_ dodawano DREAMS, EXPEXTATIONS, PASSION, FUTURE (zmień/przesuń_ marzenia, oczekiwania, pasję, przyszłość ). Było to totalne wejście w seryjne zmiany paradygmatów

Oto jak Nissan przedstawiał tą ideę:

Przesunięcie to nie wyłącznie zgrabny tytuł. To manifest naszej firmy. Obejmuje wszystko czym chcemy być. Przesuwamy (zmieniamy) przez cały czas. Siła tej idei pomaga ludziom poruszać się między kulturami, językami, lokalizacjami geograficznymi. Kreuje wyzwania dla każdego z nas al daje też okazję zachowywać się kreatywnie we wszystkim co robimy.

(Shift is not a tagline. It is the manifestation of our company. It embraces everything we are trying to be. We are shifting all the time.The power of the idea helps people to shift across cultures, across languages, across geography. It brings a challenge to each one of us and the opportunity to respond creatively in whatever we do.)


 

Drogi Czytelniku – mam do Ciebie prośbę. Jeśli dotarłeś do tego miejsca to zainteresował Cię ten tekst. Daj szansę na kontakt z nim także innym. Udostępnij go Twoim znajomym! Dziękuję Ci w swoim i ich imieniu!
Możesz użyć linku lub poniższych ikon.

http://jarekguc.pl/2014/12/05/przesuniecie-paradygmatu/

 

Jarek Guc

 
Subskrybuj
Posty na maila
Join millions of other followers
Powered By WPFruits.com