Jak zrobić więcej robiąc mniej? 8 kolejnych sposobów nieoczywistych.

Jakiś czas temu prezentując 8 nieoczywistych sposobów na to żeby zrobić więcej robiąc mniej < odgrażałem się że to nie wszystko. Przyszedł czas spełnić groźby. Warto poczytać oba te zestawienia razem żeby mieć komplet.

Jak zrobić więcej robiąc mniej?

1. Świadomie i aktywnie porcjując to czym się zajmujesz. Dotyczy szczególnie większych przedsięwzięć. Będziesz bardziej efektywny jeśli w ciągu tygodnia popracujesz nad danym tematem czy projektem 5 x po 1,5h (7,5h) niż jeśli będziesz próbował pracować nad nim przez jeden cały roboczy dzień (7,5- 8h)  Regularnie w mniejszych porcjach. Jak zjeść żabę? Po kawałku!

2. Stosując patchwork, przekładaniec, blokowanie tematów, typów pracy – zbierając w „paczkę” podobne typy aktywności: zebranie, praca własna, rozmowy  telefoniczne, praca nad pocztą mailową. Z jednej strony potrzebujesz odmiany – nie możesz się zamęczyć, znużyć jednym typem aktywności. Z drugiej – będziesz efektywniejszy robiąc podobne rzeczy jedna po drugiej w określonym odcinku czasu.

3. Mówiąc świadomie nie. Konieczna jest konfrontacja twoich priorytetów z tym czego chcą od ciebie inni, sytuacje, okoliczności. Musisz wiedzieć co robisz i co chcesz zrobić, żeby mądrze decydować czego nie robisz. Najlepszą argumentacją, nawet wobec przełożonych czy partnerów, jest pokazanie czym się zajmujesz i pytanie co z tego masz odłożyć żeby zrobić nową rzecz, której od ciebie oczekują. Jeśli sam sobie jesteś szefem pozostaje ci przedyskutować to sam ze sobą.

4. Znajdując sprytne rozwiązania. Lepsze 5 minut myślenia iż godzina roboty. Zanim rzucisz się w pracę, poświęć czas na zastanowienie jak najefektywniej zająć danym zdaniem, czego i kogo potrzebujesz? Co można uprościć i do czego sięgnąć? Czy robiłeś coś podobnego? Czy możesz skorzystać z jakiegoś gotowca? Czy gotowiec z którego chcesz skorzystasz nie jest przez przypadek bardziej ograniczeniem niż pomocą i lepiej jest zacząć od zera i po nowemu?

5. Pracując innymi. Nawet jeśli pracujesz sam, są zadania których nie musisz sam wykonywać. Deleguj. Posiłkuj się zewnętrznymi siłami. Często warto zapłacić parę groszy, żeby uwolnić się od pożeraczy czasu, które nie wymagają szczególnej finezji i mogą być zrobione przez innych. Jeśli zarządzasz ludźmi, zespołem ważną zmianą jakościową jest przejście do pracy samym sobą do „pracy ludźmi” – nie oznacza to, że przestajesz pracować, tylko że pracujesz inaczej a delegowanie jest tu kluczem do powodzenia. Zdziwisz się jak często coś co jest upierdliwe lub zwyczajnie trudne dla ciebie będzie fascynującym wymarzonym zdaniem dla innych

6. Działając zdalnie. Czy nie możesz zastąpić osobistego spotkania na które będziesz jechał 1,5 h w jedną stronę videokonferencją, telekonferencji rozmową telefoniczną, rozmowy telefonicznej krótką odpowiedzią w mailu, maila sms-em? Czy możesz zastąpić wizytę w urzędzie czy banku złożeniem elektronicznego formularza czy kontaktem przez infolinię? Czasem uruchomienie takiej ‘zdalnej procedury’ wymaga wysiłku, nauczenia czegoś nowego siebie lub współpracowników, przełamania pewnych przyzwyczajeń,  uzyskanie certyfikatów typu elektroniczny podpis, ale są to inwestycje które zwracają się w oka mgnieniu.

7. Automatyzując. Oszczędzamy czas i zaangażowanie budując nawyki, schematy i automatyzując działania rutynowe. Jest wiele rzeczy które ‘robisz na autopilocie’ – sprawdzanie skrzynki na listy po drodze do domu, poranna kawa, zbieranie faktur i dokumentów w miejscu w którym ich nie zgubisz. Warto mnożyć takie automatyzacje i przerzucać je do podświadomości. Mieć schematy na różne okazje: pakowanie na wyjazd służbowy, przygotowywanie miesięcznego rozliczenia, tygodniowy przegląd zadań, planów i priorytetów.

8. Spychając działania administracyjne na drugi plan. Działania administracyjne bywają niewątpliwie ważne ale nie są one esencją naszej pracy. Zaczynaj od tego co najbardziej twórcze, wymagające kreacji i pracy własnej. Nie rzucaj się na początek w sprawy administracyjne bo ich natura jest taka, że nigdy się nie kończą, pochłaniają bez reszty a posuwają ważne tematy i duże projekty w nieznacznym stopniu. Jasne, że bywają wśród nich takie, które wymagają natychmiastowej interwencji, żeby coś odblokować, uruchomić, umożliwić kolejny krok w ważnym projekcie. Z pewnością ich nie zgubisz, bo będą pulsowały na czerwono na liście spraw do załatwienia. Mówię o zamulającej administracyjnej bieżączce. Zajmowanie się nią przypomina zapasy w kisielu. To chyba nie jest twój priorytet?


Drogi Czytelniku – mam do Ciebie prośbę. Jeśli dotarłeś do tego miejsca to zainteresował Cię ten tekst. Daj szansę na kontakt z nim także innym. Udostępnij go Twoim znajomym! Dziękuję Ci w swoim i ich imieniu!
Możesz użyć linku
http://jarekguc.pl/2015/04/08/jak-zrobic-wiecej-robiac-mniej-8-kolejnych-sposobow-nieoczywistych/
lub poniższych ikon.

 

Jarek Guc

 
Subskrybuj
Posty na maila
Join millions of other followers
Powered By WPFruits.com